V prvej časti svojej štúdie don Bozzolo predstavuje teologické a filozofické pohľady na problematiku a možnosti kritického skúmania nadprirodzenosti snov a ich posolstiev. V tomto príspevku si priblížime druhú časť jeho štúdie, ktorá je pre bežného čitateľa oveľa prístupnejšia a užitočnejšia.
Druhá časť obsahuje: 1. Analýzu rozpravy. 2. Biblický kontext sna. 3. Duchovné témy sna (Oratoriánske poslanie – Veci nemožné – Tajomstvo mena – Prítomnosť matky – Sila dobroty a láskavosti)
1. Analýza rozpravy
- Úvod. Rozprava sna má veľmi stručný úvod: V tom čase som mal sen. Vryl sa mi hlboko do pamäti na celý život, ktorý upozorňuje obrovský celoživotný význam tohto sna.
- Samotný sen.
- Úvodná scéna: popisuje miesto a prítomnosť Janka Bosca medzi svojimi kamarátmi, s ktorými sa hrá.
- Zjavuje sa vznešený muž, ktorý si Janka zavolá a dáva mu rozkazy. Janko mu zase kladie otázky. Tajomný muž ho odkáže na svoju matku a tu začína druhá scéna.
- Zjavuje sa vznešená žena, ktorá Jankovi ponúkne videnie chlapcov, ktorí sa premieňajú a inými slovami potvrdzuje príkazy, ktoré Janko dostal od tajomného muža. Janko zostáva bezradný, plačúci a prosiaci o vysvetlenie pre mužom a ženou. Všetko sa končí slovami tej ženy, ktorá mu jasne povie, že až časom všetko pochopí.
- Záver. Keď sa sen skončil, Len čo to vyriekla, prebudil ma akýsi hrmot a všetko zmizlo, nasleduje pomerne obsiahly záver, v ktorom nachádzame tri celky: 1. osobný dojem Janka zo sna 2. debata o interpretácii sna v rodine 3. význam sna zostáva pre čitateľov tajomne otvorený: Veci, ktoré vám vyrozprávam na týchto stránkach vám vysvetlia prečo (som na neho nemohol zabudnúť). V úplnom závere sa ešte dozvedáme, že tento sen bol vyrozprávaný len na priamy príkaz pápeža.
Priestor. Sen sa odohráva na dvore blízko domu, v ktorom Janko býva. Záver sna sa odohráva v domácom rozhovore, kde padnú najrôznejšie interpretácie tohto sna. Môžeme teda povedať, že sen je priestorovo veľmi ohraničený na dom a dvor malej bezvýznamnej piemontskej usadlosti.
Osoby. Rozprávač sna rozpráva o sebe. Je účastný na hre mnohých chlapcov, čo je takým typickým obrazom dedinskej mládeže. Aj keď ich rozprávač necháva v anonymite, zrejme ide o jeho kamarátov. Na scénu potom prichádzajú ďalšie dve osoby: tajomný muž a žena, ktorí postupne hovoria s Jankom. V centrálnej časti sna sa objaví aj postava Jankovej mamy, teda mama Margita, ktorú najprv spomenie tajomný muž, keď hovorí o svojej identite Som Synom tej, ktorú ťa tvoja matka naučila pozdravovať trikrát denne. Neskôr ju spomenie aj Janko Moja matka mi vždy hovorieva, aby som sa bez jej dovolenia nestýkal s neznámymi. V závere rozpravy vystupujú Jankovi bratia, mama a stará mama.
Aktivita osôb.
- Janko sa na začiatku hrá so svojimi kamarátmi, pričom sa snaží zabrániť zlu, ktoré konajú. Robí to však impulzívne, silou. Uprostred tejto svojej aktivity započuje, že niekto vyslovil jeho meno a dáva mu príkaz postaviť sa na čelo týchto chlapcov, ale mu aj jasne hovorí, že musí zmeniť spôsob akým ich chce uchrániť od zla Nie bitkou, ale dobrotou a láskou, a tiež dostáva príkaz, že ich má učiť. Janko zostáva zmätený a prestrašený, kladie veľa otázok, ale dostáva odpovede, ktoré mu vôbec neprinášajú svetlo, naopak, zväčšujú tmu. Janko vo sne končí v plači a iba s prísľubom, že časom všetko pochopí.
- Tajomný muž. Má vznešený výzor, žiarivú tvár, do ktorej sa nedá pozerať. Je krásne oblečený a s veľkou autoritou dáva rozkazy. Je však aj veľmi pozorný a láskavý, lebo oslovil Janka menom – toto v kultúre XIX storočia isto nebolo zvykom, aby vznešené osoby oslovili jednoduchého dedinského chlapca menom. Dokáže pritiahnuť k sebe divoko sa hrajúcich chlapcov a počúvajú ho.
- Tajomná žena. Janko sa o nej dozvedá, že je matkou toho tajomného muža a tiež, že je učiteľka, ktorá ho bude učiť. Aj ona volá k sebe Janka, ale nie menom, ale pokynom ruky. Nezačne mu rozprávať, ale ponúka mu nové videnie. Mohli by sme povedať, že je to sen v sne. Po prvej vízii mu povie, čo sa od neho očakáva. Ako sme už povedali, opäť je to pre Janka niečo nepredstaviteľne ťažké: ako má premieňať divé zvery na baránky? Táto žena je veľmi láskavá a položí Jankovi ruku na hlavu, ako to robia matky pri svojich deťoch. Ona teda nie je len matka tajomného muža a Jankova učiteľka, ale aj jeho matka.
- Absencia otca. Je zaujímavé, že sen nijakým spôsobom nenaznačuje postavu otca, čo vzhľadom na životnú situáciu Janka Bosca je aj logické, veď bol sirotou z otcovskej strany od dvoch rokov. V celom sne však nenachádzame ani nijakú zmienku o nebeskom Otcovi. Môžeme v tom vidieť jednu z charakteristík náboženskej mentality, ktorú Janko Bosco prežíval, Ježiš a Mária pokrývali celý nadprirodzený priestor. Don Bozzolo však ponúka ešte jednu zaujímavú myšlienku: hoci otcovstvo nie je výslovne spomenuté, zdá sa, že môžeme nájsť skrytý odkaz na otcovstvo: „Táto absencia výslovnej otcovskej prítomnosti by nám azda mohla naznačiť, aby sme sa zamysleli nad prepojením otcovstva a úlohy, ktorú Ján dostáva vo sne (čiže byť silným a statočným): pre otca je skutočne charakteristické, že je silný a statočný, takto má pracovať pre dobro svojich detí. Otcovstvo sa totiž stane tou najvýraznejšou charakteristikou lásky, ktorú don Bosco preukáže nespočetnému množstvu mladých ľudí“.
Rozprávačské napätia. Postavy, ktoré Janko stretáva a s ktorými komunikuje, zostávajú tajomné. Na Jankove otázky prichádzajú len nepriame odpovede. Náznak identity tejto osoby je pre čitateľa veľmi jasný: v modlitbe Anjel Pána sa predsa spomína Matka Ježiša, Božieho Syna. Ale tajomný muž svoje meno nechce vysloviť. Zo štyroch Jankových otázok sú tri zamerané na identitu tej osoby, s ktorou sa rozpráva Kto ste … Ktože ste … Povedzte mi vaše meno. Jedna otázka sa týka toho, ako si môže nadobudnúť vedomosti. Po videní u svojej učiteľky sa Jankova otázka zameriava na pochopenie toho, čo všetko tento sen vlastne znamená. Dramatická otázka plná plaču sa stane v závere predmetom interpretácií – tu však už Janko pôsobí pokojne vôbec nenástojí na tom, aby si vybral nejakú odpoveď. Ba čo viac, istým spôsobom sa snaží snu už nevenovať nijakú pozornosť, keď sa stotožňuje s názorom starej mamy. Lenže toto je len dočasné, čo aj sám protagonista tuší – na ten sen sa totiž celkom zabudnúť nedá.
Jankovi teda nie sú jasné tri základné skutočnosti: s kým sa vlastne rozpráva (identita osôb), ako má dosiahnuť niektoré veci (vedomosti), ktoré sa od neho žiadajú a napokon vidí aj veci, ktoré sa mu zdajú nemožné (ako premeniť divé zvery na ovečky). Dostáva však aj jasné úlohy: opustiť násilie a bitku ako prostriedok nastolenia dobra – to však je aj boj so sebou samým a svojou impulzívnou povahou, nadobúdať pokoru, silu a statočnosť, držať sa poľa, ktoré je vyznačené ako práca s chlapcami.
Sen teda zostáva otvorený. Jeho definitívny význam môže priniesť len nasledujúci život. Keď don Bosco rozpráva svoj sen, už mnohé veci pochopil. No k plnému pochopeniu sna dospieva až tesne pred smrťou pri sv. omši v Ríme. Toto nám veľmi krásne poukazuje na to, že pochopenie tohto sna nie vecou intelektu a pochopenia, ale vykročenia a hľadania Božej vôle. Iba v kráčaní vpred Janko Bosco stále viac a viac „pochopí“, čo tento sen znamená.
Pevne verím, že postrehy tejto naratívnej analýzy nám pomôžu pozorne čítať a text a objavovať v ňom posolstvá, ktoré by sme inak nezbadali. Mňa z toho veľmi zaujalo:
- poslušnosť a nadobúdanie vedomosti sú cestou saleziánskeho poznania – teda konať, skúšať, uvažovať – to všetko pospolu
- je potrebné veľa sa pýtať na identitu toho, kto nás povolal
- život treba vidieť ako celok – dôležité je porozumieť na konci
- salezián sa učí otcovstvu, ktoré spočíva vo vytrvalej a zodpovednej práci